Stress

  • Laga mat/äta rätt- Ja det måste bara göras hur tråkigt man än tycker att det är varje dag efter eller innan jobbet.
  • Jobba- Självklarhet i livet är att jobba, det gör alla och de är bara så, måste få in lön och livet går inte ut på att slappa.
  • Träna- Hälsa är A och O igentligen för både kropp och själ gäller det att träna. Ingenting som alla gör men som alla borde, träna alltså.
  • Sova- Sova ordentligt men inte för mycket, gäller att hitta en balans.
  • Älska- Att älska andra och ge kärlek omkring sig är också nödvändigt för ett bra och välmående liv.

Det här är några punkter som ingår i grunden i en livsstil. Och så är det, dessa ovanstående saker är nödvändiga för att leva och må bra. Balans är nyckelordet och dessa grunder är självklara.

Jag har funderat på en annan sak, varför all denna stress? Jag menar många människor känner säkert igen sig när jag säger att man stressar för mycket både inombords och utvändigt så att säga. Varför gör vi det i onödan?
Vi kan ta dessa 5 grundstenar jag ovanför nämnt och bilda en bild av stress i varje punkt.
Vi börjar med
Laga mat/Äta rätt- Att hinna med att laga mat kan vara en stressande tanke samtidigt som vad maten ska innehålla för att vara nyttig också stressar då man inte har tid att handla,laga mm.

Jobba-Stress kan nog alla känna igen sig i att i just denna kategori har det upplevts. Och då tyvärr inte alltid positiv stress utan negativ som jag pratar om i detta inlägg. Prestation blandat med uppgifter som måste bli gjorda osv.

Träna- Detta är nog en stor stressfaktor i samhället med. Hinner jag? Ser jag resultat? Många känner stress över att hinna med att vara sund och träna. Vem vill inte leva ett hälsosamt och långt liv?

Sova- Ett stort stressmoment för många! Vad är klockan, hur många timmar får jag sova?Kommer jag att vara supertrött imorn?Man kanske inte ens är trött men klockan står ändå på massor.Ett stressmoment helt enkelt.

Älska-Att vara en god medmänniska helt enkelt. Är vi alltid det? Gör vi alltid rätt? Är vi alltid kärleksfulla? Stressande över att vi måste ge mer kärlek och kanske vara mer tillgängliga för våra nära?

Hur gör man då för att skippa stressen i dessa grundstenar som faktiskt hör till livet och våra vardagar? Ska klockan/Uret vara den största boven i våra liv? Ska klockan styra? Ska klockan bli ett fenomen?Jag säger NEJ TACK!
Såhär gör du/vi alla för att låta stressen leva sitt eget liv och inte vårat!

Först av allt, slappna av! Lätt att säga men kan vara svårt att ta sig ro i verkligheten. Försök att varje dag se dagen som en ny härlig dag med nya möjligheter för utveckling och positiv energi! Klockan är inte vår livsledare, självklart handlar inte detta om att man inte ska hålla koll på tiden men det ska inte vara ett ur och en visare som hjärnan har tickande i huvet.
Stress finns i så månmga olika varianter som ni ser i exemplen och de alla kan man få bort. Stress(speciellt inre) sitter inom oss och de är vi som bestämmer om vi vill uppfatta det som stress eller vardag eller hur vi vill tänka. Vi har själva ansvar och makt över vad vi tänker så självklart kan vi tränga bort stressen och pressen i oss! Se allt lite lättare och se skaer och ting som kul och roligt istället för tungt och jobbigt!Det är nog det som är nyckeln till ett stressfritt inre i vår vardag.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0